Zo of Zo??

zoofzoAObserveren creatieve denkvaardigheden in groep 2 en 3.

In het tweede deel van het schooljaar werken de kinderen van groep 2 op twee ochtenden samen met de kinderen van groep 3. Mijn ervaring in deze combinatiegroep is dat het voor de oudste kleuters een heel geleidelijke overgang en een harmonische start bij aanvang in groep 3 oplevert.

De thema’s waar groep 3 mee werkt zijn leidraad voor de leeractiviteiten. Dit beeldverslag laat presentaties zien van kinderen uit groep 2 en 3 binnen het thema ‘Verzamelen’ en ‘Kunst’ naar aanleiding van het prentenboek ‘Kobe maakt een Museum’ van Ashild Kanstad Johnsen. De focus op creatieve denkvaardigheden staat binnen dit beeldverslag centraal. De leerkracht observeert, documenteert en stelt vragen die de creatieve denkvaardigheden stimuleren;

  • Waar doet je dit materiaal aan denken?
  • Hoe ga je dit neerleggen?
  • Welke groepjes maak je?

Welke keuzes maken kinderen op het gebied van sorteren en classificeren? Welke verbinding maken ze met verschillende materialen?

Een observatie
Ik zie dat de kinderen het materiaal nieuwsgierig verkennen en onderzoeken door vooral tactiele handelingen; zij nemen het in de hand, houden het voor het oog, laten het materiaal van de ene hand in de andere vallen, draaien het om, drukken het in, tikken ermee op de tafel, wrijven erover heen en reageren direct associatief vanuit hun eigen belevingswereld. ‘Hee, dit lijkt wel een schatkist’, ‘Wij hebben ook zo’n ding thuis’, ‘Oh, is dit echt geld?, ‘Wij hebben daar nog veel meer van thuis!’

Enkele materialen worden terzijde gelegd omdat zij vinden dat het er niet bij hoort: ’Dit is geen knoopje’, of ‘Hier is er maar 1 van’. Ze leggen het materiaal neer; leggen het in groepjes, sorteren het op kleur, op vorm, op grootte of op materiaalsoort. Ik zie kinderen bedenken hoe ze de presentatie gaan vormgeven en zijn druk in bespreking hoe ze het gaan neerleggen. Bij andere kinderen zie ik dat ze graag alleen willen werken en een eigen voorstellingen maken. De ideeën komen vanzelf. De betrokkenheid zeer groot.

Er wordt om het materiaal heen getekend en de presentaties krijgen hierdoor weer een andere betekenis. De kinderen schrijven er spontaan (fantasie)woorden bij en maken kaartjes bij de sorteringen.
Het zonlicht zorgt voor verrassende bijeffecten. Schaduwen worden bij de presentatie opgenomen. Er worden materialen geïsoleerd en er wordt bijgeschreven waar ze aan doen denken. L. maakt een eigen verzameling van schelpdieren. Er waren 40 schelpen geteld; ‘Dit is de moeder,’ (tekening) ‘en de schelpen zijn de kinderen.

Tijd voor de eerste pauze. ‘Nu al!?’ Gaan we straks wel verder juf?’

AnouklrAnouk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst op door .

2 gedachten over “Zo of Zo??

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.