Wees ‘de leeuw’ te slim af met creativiteit en ondernemendheid

Leeuwzebra

(afbeelding gevonden op motor-forum.nl)

Al op jonge leeftijd werd ik veelvuldig ‘voor de leeuwen’ gegooid en werd altijd aangemoedigd mijn nieuwsgierigheid de ruimte te geven en kansen te grijpen. Toen ik zes was reed ik op mijn skelter (met een aanhangertje) zelf geplukte bloemen rond en deed mijn best deze te slijten aan de bewoners in de straat. Deze omgeving heeft me geholpen het ondernemerschap te ontwikkelen waar ik nu dagelijks gebruik van maak. Wie voor de leeuwen gegooid wordt, maar een duidelijk doel voor ogen heeft, wordt creatief. Je moet wel.

Onze maatschappij wordt steeds minder goed onvoorspelbaar. Onzekerheid lijkt de enige zekerheid. Hiermee neemt het belang van ondernemendheid en creativiteit alleen maar toe; waar vroeger een opleiding je verzekerde van een baan in diezelfde richting, is een diploma tegenwoordig al lang niet meer de garantie voor een bijpassende baan. Juist daarom is het van belang om de creativiteit bij onze leerlingen aan te blijven wakkeren en te voeden van groot belang. Het maakt ze flexibel in het bedenken van verschillende mogelijkheden en helpt ze zo om linksom of rechtsom hun draait te vinden in de maatschappij en in het leven.

Laten we dan ook onze leerlingen uitdagen met kleine en grote probleemstellingen, leer ze buiten de gebaande paden te denken en te doen. In de vaart der volkeren hebben we soms niet in de gaten dat we misschien de verkeerde kant op gaan of vast zitten in ons denken. Dat vraagt om contra-intuïtief denken (Uplifiting Leadership, Hargreaves et al., 2015), anders denken dan je gewend bent: creatief denken.

Om kinderen al op jonge leeftijd uit te dagen om hun verbeeldingskracht te benutten en succeservaringen te bieden in het creatieve denkproces, biedt het Ideeëntoestel tal van mogelijkheden en inspiratie. De educatieve omlijsting van dit sympathieke concept (een duidelijke ontwikkelingslijn, ondersteunend lesmateriaal en kwalitatief onderzoek begeleid vanuit de Vrij Universiteit van Amsterdam: onderzoeksverslag) maakt het Ideeëntoestel tot een krachtig instrument voor iedere leerkracht die het beste voor zijn leerlingen wenst.

Ik gun elke leerling een leerkracht die hen voorzichtig voor de leeuwen gooit en in een veilige sfeer problemen laat oplossen en vondsten laat doen op niet-alledaagse manieren. Creatief denken mag met recht dé vaardigheid van de 21ste eeuw genoemd worden. Het zal in de toekomst niet olie zijn die onze economie laat draaien maar de flexibiliteit, de vindingrijkheid en de creativiteit van de generatie die dan de grote verschillen moet maken. Die generatie zit nu op onze scholen, ons onderwijs kan ze helpen om tot grote hoogte te geraken. Als mens en als professional.

(afbeelding gevonden op motor-forum.nl)

job-signoffJob Christians
Directeur Onderwijs Maak Je Samen

Dit bericht werd geplaatst op door .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.