Waarom glijden mensen uit…?

21cs-gameHeb je het woord SOLE weleens gegoogled? Ik wel. Dat levert verrassende woorden op. Van voetzool tot platvis en van achternaam tot een prachtige onderwijstool. En over deze prachtige onderwijstool wil ik het graag met je hebben.

Sugata Mitra (professor of educational technology) heeft de SOLE in het leven geroepen. Het staat voor Self Organized Learning Environment. De SOLE (je spreekt het uit als SOHL) is een opdracht. Maar niet zomaar een opdracht, het is een uitdagende, open en flexibele opdracht, waarbij het niet gaat om een GOED antwoord, maar om het proces die de leerlingen doorlopen. De leerlingen gaan in groepjes van 4 de SOLE ‘oplossen’. Ze maken hierbij gebruik van de tablet/computer en kunnen online hun bevindingen noteren, zodat de andere groepen geïnspireerd kunnen raken. Na verloop van tijd ga je als docent samen met je leerlingen reflecteren op het doorlopen proces.

Dikwijls is de SOLE een diepzinnige vraag, waar de leerlingen graag hun tanden inzetten. Een soort van Willem Wever-vraag, zoals: Waarom glijden mensen uit op gladde oppervlaktes? Of Zijn er meer sterren in het universum of meer zandkorrels op alle stranden in de hele wereld? Of Kun je een geit doden door ernaar te staren? De leerlingen smullen van dit soort vragen, zolang de docent er zich maar niet teveel mee bemoeit. Terwijl de docent nog de neiging heeft om hier en daar aanwijzingen te geven, zijn de leerlingen al druk bezig. Het is de kunst van het loslaten. Laat de leerlingen het werk maar doen en je zult versteld staan van de creatieve uitkomsten.

Een SOLE vraagt om een andere mindset van zowel de docent als de leerling. Een creatieve mindset als je het mij vraagt. Het is voor beide partijen belangrijk dat het oordeel uitgesteld wordt en om vragen te blijven stellen als de opdracht moeilijk of lastig wordt ervaren. Je zult goed moeten luisteren naar elkaar, wat bedoelt de ander nu echt? Het vraagt dus een groot stuk flexibiliteit van beide partijen.

Het uiteindelijke resultaat is verbluffend. Spelenderwijs leren leerlingen overleggen, samenwerken, co-creëren, ze leren over andere culturen, kritisch na te denken, ICT in te zetten en ze leren probleem oplossend te handelen. Wow, hoe cool is dat?! De 21st century skills in de praktijk gebracht. Wat mij betreft is de SOLE een prachtige opstap naar 21e eeuws onderwijs. Onderwijs waarbij niet de testen/toetsen, maar de leerling centraal staat.

JanitaSeinstra2Janita Seinstra
Inspirator-trainer-facilitator
Creatieve denkprocessen

Janita Seinstra van Crioel & Marcel Derksen van Inspiratiehuis N!KS hebben het 21st Century Skills GAME ontworpen voor PO, VO en MBO. De 21st Century Skills GAME geeft je op een ludieke manier inzicht in jouw kwaliteiten en vaardigheden. Als jij weet wat je kwaliteiten en vaardigheden zijn, ben je immers in staat ze ook gericht in te zetten waardoor je leven een stuk aangenamer wordt.
www.21stcenturyskillsgame.nl
www.crioel.nl
www.21stcenturyskills.nl

Dit bericht werd geplaatst op door .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.