Voorstellen: Anouk Wissink

Ik was 9 jaar en mocht bij mijn zusje op de kleuterschool een dag juf spelen. Ik weet mij niet meer te herinneren waarom ik vrij was van school. Wat ik nog wel weet is dat ik een sprookje mocht voorlezen en allerhande zaken mocht regelen.

Dit was ergens in de jaren ’70; Sanseveria’s voor het raam, papier op staande schilderborden, kleiwerkstukken omwikkeld met natte theedoeken. De omgeving van onderwijs intrigeerde me.

Create a teacherAls kind was ik fan van Sindy, een pop en dan net even anders dan Barbie. Ik bouwde haar huizen, verzon haar avonturen en ontwierp en maakte haar kleding. In die wereld ontdekte ik dat wat ik zelf kon bedenken ook zelf kon maken.

In de winter op mijn kamer gebruikte ik boeken als muren, eierdozen werden verknipt tot meubels, lapjes en draadjes werden dansjurken en kleedjes. In de zomer ging Sindy naar buiten en ging ze zwemmen in de sloot; in de omgeving van stokken en stenen, besjes en blaadjes, water en zand. Ik was (en ben) erg van het ‘doe-het-zelven’.

Ik ben leerkracht. Sanseveria’s en Sindy maken dat creativiteit in mijn onderwijs is verankerd. Het ontwikkelen en versterken van creativiteit is in deze tijd essentieel. Het geeft kinderen meer mogelijkheden en inzicht in hun eigen denkkracht, zelfbewustzijn en leren. Inspelen op creativiteit vraagt om nieuwsgierigheid en een vragende aard.

AnouklrDat ben ik – Doe het zelf!

Anouk

Dit bericht werd geplaatst op door .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.