Visialiseren

Creativiteit betekent voor mij vooral loskomen van vaste patronen, om zo op nieuwe paden te komen. Vaste patronen (gedachten, maar ook handelen) slijten er al gauw in. Dat komt omdat ons brein er nu eenmaal van houdt om zo energiezuinig mogelijk informatie te transporteren. Het eenmaal aangelegde netwerk wordt dus constant gebruikt. Patronen slijten in en het denken en handelen gaan door die stramienen dan ook steeds sneller. Geweldig. Maar dit heeft zeker ook een keerzijde. De keerzijde van niet meer zien dat het ook anders kan. Blind worden voor de andere manier, andere mogelijkheden.

Creativiteit zorgt dus voor een paradigma-verschuiving.

Ik visualiseer graag informatie en ik merk steeds vaker dat dat iets doet met mensen. Men vindt het aantrekkelijk, en men realiseert zich dat informatie ‘anders’ binnenkomt en daardoor als het ware verfrissend werkt. Het is nieuw.

Daar komt bij dat visualisaties, beelden, sowieso al erg krachtig zijn. Totaal anders dan lappen tekst die verwerkt moeten worden.

Voor schoolteams visualiseer ik hun onderwijs-visie. Ik noem dat ‘visialiseren’. De visie verbeeld, gebruikmakend van een pakkende metafoor. Weergegeven op minimaal A3-formaat. Het effect ervan is vooral dat de eigen visie veel betekenisvoller wordt. Meer gaat leven en door meer mensen gedragen wordt. Men wordt ook veel kritischer op de boodschap en vaak binnen een paar maanden moet de visual al aangescherpt worden, om de boodschap nog duidelijker te laten zijn.

Bekijk hier een voorbeeld (red.)

Door het visialiseren (en het proces voorafgaand) wordt afgeweken van de bekende aanpak. Dat betekent dat men vaak ook tot nieuwe, andere inzichten komt. Logisch, want door de paradigma-verschuiving is men losgekomen van de bestaande denkpatronen.

Mijn stelling is (en daar wil ik mij binnen Creatief Denken in Onderwijs ook op richten): Willen we creativiteit nadrukkelijker in ons onderwijs een plek geven, dan zullen schoolteams zelf ook een creatieve impuls toe moeten laten binnen hun eigen werk. Door op een andere manier hun eigen onderwijsvisie onder de loep te nemen en weer te geven, wordt daarin een stap gezet.

Ed van Uden

Dit bericht werd geplaatst op door .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.