Verrijkingsklas deDNKRS “Fauten maken mach”

foutenmakenmagVerslag Verrijkingsklas deDNKRS woensdag 5 maart – Creatief denken: We begonnen met een kringgesprek over ‘fouten maken’. Dat we fouten maken is niet te voorkomen. ‘Dat is menselijk’, zei één van de kinderen. Ook het gevoel dat daarbij hoort herkenden we allemaal. Het voelt vervelend, je kunt je er naar van voelen en je kunt gaan denken dat je stom of dom bent.

We bedachten hoe je om kunt gaan met dit soort gevoelens. Het helpt om anders te denken (van fouten leer je, het hoeft niet perfect, volgende keer beter) of om hulp te vragen. Dit laatste is belangrijk, want fouten maken is niet iets dat we teveel moeten vermijden. Wie nieuwe dingen wil leren, moet ook fouten (durven) maken.

Vandaag stond de creatieve manier van denken centraal. Ik vertelde de kinderen dat bij het bedenken van nieuwe ideeën alle gedachten gebruikt kunnen worden. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je fouten maakt! Om in de sfeer te komen en onze hersenen alvast wat ‘los te maken’, deden we eerst een kringspelletje. We gaven een wuppie door en als ik klapte, moest de wuppie worden overgegooid en daarbij zeiden we dan waar de wuppie je aan deed denken of waar de wuppie op dat moment in ging veranderen.

divmixtekeningDaarna gingen we aan de tafel zitten. Daar kregen de kinderen de opdracht een dier te tekenen. Het werden vooral bekende beesten met vier poten een kop en een staart. Dat beeld zit namelijk in ons hoofd. Dat soort concepten zitten ons dwars als we iets nieuws willen bedenken. Om op nieuwe ideeën te komen gebruikte ik de Divergentiematrix (ook wel eerste-hulp-bij-creativiteitsuitval genoemd) van David van der Kooij*. Aan de hand van voorwerpen liet ik de kinderen waarnemen, associëren, transformeren en analogieën gebruiken. Per vraag kreeg je één minuut om je gedachten op te schrijven. Leuk om te zien hoe verschillend kinderen zijn. Sommige kinderen gingen gelijk ‘los’, terwijl anderen zichtbaar moeite moesten doen om op andere gedachten te komen. Het leverde bij iedereen een bonte verzameling woorden op. Nu kregen ze de opdracht om een gek dier te tekenen, waarbij de matrix als inspiratie diende. Geen kind die niet wist wat het moest tekenen. Iedereen ging meteen aan de slag. Het leverde prachtige, originele tekeningen op!

*Divergentiematrix David van der Kooij. Bron: www.denkenomeenhoekje.nl (PS: Ook leuk voor volwassenen!)

Noot: De afbeelding van de Divergentiematrix werd op twitter geplaatst door @OptHofTricht:
“#unit345 startte het nieuwe webje met de divergentiematrix van @davidvdkooij #creatiefdenken #MI”

AnneMarieAnne Marie Koetsier
Specialist Begaafdheid, verbonden aan DeDNKRS
www.dednkrs.nl

Dit bericht werd geplaatst op door .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.