Nieuwsgierigheid in het Middelbaar Beroepsonderwijs.

kuddeSinds 1987 werk met veel plezier in het MBO. In die vijfentwintig jaar heb ik veel ontwikkelingen zien langskomen. Veelal was mijn reactie op die ontwikkelingen nogal schaapachtig: ik volgde de kudde.

Augustus 2011 begon ik een master: Professioneel Meesterschap in het MBO. Binnen die master is onderzoek een belangrijke poot. Bij onderzoek hoort niet direct het vinden van oplossingen onder noemer ‘men vraagt en wij draaien’; het zogenaamde single-loop learning. Dit is de praktijk in de meest ROC ‘s . Het gaat bij onderzoek om het vinden van meer informatie over bepaalde vraagstukken. En als je die informatie hebt kun je beter onderbouwd ook een oplossing bedenken; double-loop learning. Een korte uitleg over single-loop en double-loop learning tref je in onderstaande tabel.

cdonb2-schemaIn mijn geval betekende het dat ik heb onderzocht op welke manier ik studenten kon uitdagen om meer uit zichzelf te halen. Door de master opleiding ben ik mij meer bewust geworden van het verhaal achter de vraag. Om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden heb ik studenten geënquêteerd en geïnterviewd.  Daaruit bleek dat er veel studenten meer aankonden dan dat wij ze gaven. Uiteraard heeft dit onderzoek een vervolg gekregen. In overleg met de studenten heb ik voor elke deelnemende student een uitdagend programma geschreven die de studenten hebben uitgevoerd. Studenten waren erg gretig om de uitdaging op te pakken. Zij waren nieuwsgierig en ik evenzo. Hoe zou dit uitpakken? Uiteindelijk hebben alle deelnemende studenten de uitdaging als leerzaam ervaren. Feitelijk kon ik de nieuwsgierigheid van deze studenten bevredigen.

Zelf ben ik ook nieuwsgieriger geworden naar het verhaal achter de onderwijsontwikkelingen.  Door de master opleiding durf ik meer en vaker te  vragen op welke data de onderwijsontwikkelingen gestoeld zijn. Die nieuwsgierigheid wordt niet bevredigt.

Toch denk ik dat ik door een meer nieuwsgierige houding een waardevollere medewerker ben voor mijn school. Door te vragen wordt het duidelijk dat maatregelen vaak niet kunnen worden onderbouwd met cijfers of data. Dat is teleurstellend. Het feit dat er kritisch inhoudelijke vragen worden gesteld is winst.

In oktober 2013 ontvang ik mijn master diploma. Ik stop niet met vragen stellen. Ik wil de slag naar dubble leraning maken.

Nieuwsgierig geworden?

JosStokmanJos Stokman
Trainer, Coach, Onderwijs-ontwikkelaar
Creatief, Intuïtief, Snel, Nieuwsgierig, Leergierig,
Spelenderwijs-Trainingen.nl

Dit bericht werd geplaatst op door .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.