Nieuwsgierig onderwijsland!

curiosityKen je de uitdrukking “een nieuwsgierig aagje zijn”? Het heeft naar mijn idee een negatieve lading, dat het niet goed is om nieuwsgierig te zijn. Ik bewijs het tegendeel. Ik ben ervan overtuigd dat we juist weer méér nieuwsgierig moeten worden.

Van nature zijn kinderen nieuwsgierig. Ze willen graag ontdekken en iets nieuws leren. Denk maar aan baby’s, ze kruipen rond, pakken alles vast wat ze voor handen krijgen. Bekijken het, betasten het en proeven het. Alle zintuigen worden ingeschakeld. Gaandeweg verleren kinderen deze ‘natuurlijke’ nieuwsgierigheid. Ouders die kinderen verbieden om iets te doen of, nog erger, docenten die de leerlingen in een keurslijf proberen te krijgen. Gerard van Maasakkers schreef hier een mooi lied over, namelijk “bloemen zijn rood”

Wakker worden onderwijsland! Een creatief werkklimaat in de klaslokalen is noodzakelijk om de nieuwsgierigheid weer terug te krijgen bij onze leerlingen! Oké, maar hoe…?

Stap 1 – Heb een ‘creative mindset’
Het is van belang dat de docenten allereerst het belang in zien van het ontwikkelen van deze nieuwsgierigheid. De docent moet een creatieve mindset krijgen, loskomen uit z’n vaste denkpatronen en gewoonten. De docent moet ervan overtuigd zijn dat een nieuwsgierige houding helpt bij het verkennen, onderzoeken en leren van de lesstof. De docent zal de leerlingen weer nieuwsgierig moeten maken. Nieuwsgierig naar datgene wat er geleerd moet gaan worden.

Stap 2 –  Durf!
Leerlingen moeten weer lef krijgen. Ze moeten vaardigheden gaan (her)ontdekken, die ze misschien in eerste instantie niet goed beheersen. Maar de bedoeling van creativiteit is ook niet dat je perfectie beheerst. Dus geen 10 met een griffel-gevoel! Maar dat je vernieuwende ideeën aanreikt. Met een open mind kun je die zelfs leveren binnen domeinen waar je niet echt thuis in bent. Concreet: laat de leerlingen brainstormen over onderwerpen die niet voor de hand liggen maar die kinderen nieuwsgierig maakt. Bijvoorbeeld “Hoe Kunnen We een stad voorzien van verse groenten?” of “Hoe kunnen we in 2040 op eenvoudige wijze naar de maan reizen?”
Laat de kinderen onderzoeken wat allemaal mogelijk is. Focus op het proces en niet direct op de uitkomst. De meeste leerlingen weten hoe ze een product moeten maken, maar niet hoe ze daartoe komen.

Stap 3 – Stel vragen
Leerlingen mogen weer Nieuwsgierig zijn! Laat kinderen vragen stellen. Vragen zijn essentieel om een patroonmatig denkbeeld te overwinnen. Bekijk de zaken even anders en vindt nieuwe combinaties van dingen die al bestaan (= associëren). De antwoorden kunnen heel vernieuwend zijn.
Er zijn kant en klare spelletjes te koop om vragen stellen te bevorderen, zoals bijvoorbeeld Black Stories. De kinderen moeten een raadsel oplossen, door gesloten vragen te stellen. De docent mag dus alleen met ja of nee antwoorden. De klas leert samenwerken, luisteren en goede vragen te stellen.
Om te leren associëren kun je leerlingen heel goed laten mindmappen. Dan wordt er een groot beroep gedaan op hun associatief vermogen.

Stap 4 – Sta open voor vernieuwing
Zorg voor een positieve instelling, zowel bij de docent als de leerling.
Stel je open voor de ideeën van anderen, en probeer ze te doorgronden door nieuwsgierig vragen te stellen. Probeer in elk idee de positieve kanten te ontdekken. Dus als een leerling vragen stelt waar jij als docent niet op hebt gerekend, wimpel hem dan niet af met een dooddoener “daar hebben we het nu niet over” of “mond dicht houden”, maar wees oprecht geïnteresseerd en sta open voor het nieuwe wat het je kan brengen.

janita3Janita Seinstra
Inspirator-trainer-facilitator
Creatieve denkprocesse

Dit bericht werd geplaatst op door .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.