Een creatieve make-over!

Rianne Hofma is leerkracht op de Vensterschool in Noordwolde en staat voor groep 1 en 2. Creativiteit krijgt bij haar in de groep extra aandacht en de kinderen varen er wel bij, aldus Rianne. In deze editie van de nieuwsbrief schrijft Rianne over een bijzondere activiteit waarbij de kinderen zichzelf naar hartenlust veranderen; een make-over!

De doelstelling die ik bij deze les had, was het doorbreken van vooronderstellingen in het (eigen) lichaam. Een les waarbij kinderen, zowel op het gebied van creatief handelen als denken, aan hun trekken kwamen. Om dit proces met de kinderen goed te kunnen doorlopen, ben ik begonnen met het samen bekijken en beschrijven van ons lichaam. We hebben gekeken naar overeenkomsten tussen onze lichamen en verschillen die er zijn. Samen kwamen we tot de conclusie dat onze lijven er op hoofdlijnen hetzelfde uit zien.

Daarna ben ik dieper ingegaan op de verschillen en heb ik de kinderen gevraagd om eens na te denken óf en hoe ze zichzelf zouden kunnen veranderen. Ik heb daarbij aangegeven dat alles toegestaan was, zonder ze daarbij op een bepaald spoor te zetten. Dat is belangrijk, want de kans is groot dat gegeven voorbeelden onmiddellijk terug te zien zijn in de resultaten. Dat wilde ik juist voorkomen. De kinderen kregen de gelegenheid om hun gedachten in tweetallen uit te wisselen, vervolgens heb ik de ideeën klassikaal geïnventariseerd. Enkele voorbeelden uit deze inventarisatie: verkleden, maskers opzetten, schminken, haar verven en krullen, etc. Opvallend genoeg dachten de kinderen in de eerste instantie niet aan bijzondere (lees: in werkelijkheid onmogelijke) transformaties. Kennelijk was hier iets meer voor nodig en daar had ik mij ook op voorbereid.

Mijn volgende stap was de introductie van een koffer. Deze had ik gevuld met een aantal verkleedspullen, maar ook voorwerpen die juist niet bedoeld waren om aan te trekken: een tafelkleed, een tas, een raamtrekker, een knijper en dergelijke. Hiermee wilde ik kinderen op het spoor zetten dat ik bij mijn lesdoel voor ogen had, namelijk het doorbreken van vooronderstellingen!

Een aantal hiervan hebben we besproken. Een tafelkleed is in principe bedoeld om op tafel te leggen, maar ik heb de kinderen gevraagd hoe je het nog meer zou kunnen gebruiken. Ze begrepen gelijk waar ik naar toe wilde en kwamen met ideeën als cape, picknickkleed, hoofddoek of haar.

Het volgende voorwerp was een tas, deze kon natuurlijk ook gebruikt worden als schort of cape, maar was volgens één van de kinderen ook heel geschikt om een zakloopwedstrijd mee te houden. Weer een ander demonstreerde de tas als parachute. Heerlijk als je je fantasie zo de vrije loop kan laten gaan. Kinderen moeten soms even geprikkeld worden, maar pikken het vervolgens heel snel op!

We gingen nog eens stapje verder. Met de vraag of ze zin hadden om zichzelf écht te veranderen, introduceerde ik de verwerkingsopdracht. Ik had verschillende soorten tijdschriften en folders van bouwmarkten, tuincentra, supermarkten, speelgoedwinkels en dergelijke op de plaktafel gelegd. Daarnaast had ik eerder gemaakte foto’s van de leerlingen op A3 formaat geprint. Met genoemde materialen mochten de kinderen aan de slag en een complete ‘make-over’ van zichzelf maken, waarbij elke ingreep toegestaan was. ‘Afkijken’ was uiteraard geen probleem, integendeel zelfs! Tijdens het knutselen ontstonden er namelijk prachtige gesprekken, waarbij de leerlingen elkaar inspireerden. Ze deden elkaar niet na, maar er ontstond eerder een soort ‘hoe-gekker-hoe-leuker-competitie’.

Na afloop volgde er natuurlijk een evaluatiegesprek. Iedereen was benieuwd naar de resultaten en de achterliggende gedachten van de make-overs. Ook de ouders werden vol trots door hun zoon/ dochter geïnformeerd over de metamorfose van hun kind!

Al met al een bijzonder leuke en waardevolle activiteit voor de kinderen én voor mij.

Rianne

Dit bericht werd geplaatst op door .

Een gedachte over “Een creatieve make-over!

  1. Hanneke Saaltink

    Prachtig om te lezen! Heel inspirerend.
    Fijn ook dat je het hele proces beschrijft. Zo zie je hoe je kinderen echt uitnodigt om creatief te denken.
    Ik werk ook in een groep 1/2 en herken veel. Al de plannen, gedachten, gesprekken. Mijn ervaring is ook dat je (jonge) kinderen makkelijk kunt prikkelen en ze het snel oppikken.

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.