Leer mindmappen…

Elst; 2809: Mindmappen, Ed van Uden, De EsdoornOnlangs verscheen de derde editie van Leer mindmappen …voor kids van Ed van Uden, ook wel bekend als MindmapcoachNL. Reden genoeg voor Ed om een exemplaar op te sturen met de intentie om het boek te laten recenseren.

Bij thuiskomst vond ik op de deurmat een pakje. Ik ben gek op pakjes en doe mijzelf dan ook regelmatig iets kado door op de knoppen van Bol of Managementboek te drukken; ik ben namelijk ook gek op boeken. Maar dit pakje verbaasde me omdat ik bij mijn weten alles ‘binnen had’ en de verpakking ook niet die was welke voornoemde webwinkels eigen is. Ik maakte het nieuwsgierig open: Leer mindmappen …voor kids. Meteen hoorde ik een boel bellen rinkelen en muntjes vallen. Ed van Uden, auteur van, die wil een recensie van me! Bij deze.

LMVK-CDOHet is alweer de 3e editie van Eds boek dat Van Duuren Media op de schappen in de boekwinkels legt. Nu ken ik de oplage niet maar ik feliciteer Ed hier van harte mee. En dat verdient hij ook zeker, concludeer ik als ik het werkje aan het einde van de dag uitgelezen naast me leg. In een notendop? Vlot en helder geschreven met veel handige oefeningen en praktijkvoorbeelden. Vrolijk geïllustreerd en vormgegeven. Ik kon al mindmappen, maar nu kan ik het nog beter.

Het enthousiasme dat Ed voor mindmappen heeft, spettert van de bladzijden af. In aansporende bewoordingen nodigt hij de jeugdige lezers uit om aan de slag te gaan met papier, stiften en kleurpotloden. Daarbij wordt Ed geholpen door niemand minder dan Ali B. die in het voorwoord vertelt hoe hij Ed ontmoette en van hem leerde mindmappen.

In 13 hoofdstukken – ieder met een eigen kleur – legt Ed je niet alleen uit hoe mindmappen ‘moet’ maar vertelt over de hersenen, het geheugen, en hoe je mindmaps op allerlei manieren kunt gebruiken. Veel kleine oefeningen (doen!) zorgen ervoor dat wat je leest onderweg ook beter verankert wordt.

Het mag in onderwijskringen algemeen bekend zijn dat mindmappen niet zomaar een informatieschema tekenen is. Nee, mindmappen kent regels en afspraken waaraan de beginnende mindmapper zich moet houden om het meeste te halen uit de inspanning die het vergt om ze te maken en om uiteindelijk volleerd mindmapper worden. Centraal onderwerp, hoofd- en subtakken, een kleur per tak, met de klok mee werken en veel plaatjes tekenen, liefst gekke, want vooral gekke plaatjes helpen bij het onthouden. Daarbij volgt Ed de aanwijzingen van Tony Buzan – de bedenker van mindmappen – op de voet en hamert er flink op: eerst mindmappen volgens de regels, zodat je precies begrijp hoe en waarom. En pas daarna experimenteren met je eigen aangepaste aanpak.

Ed benadrukt – met recht meen ik – dat de investering in tijd om mindmappen te leren en om mindmaps te maken zich dubbel en dwars terugbetaalt. En wel in het beter onthouden en terughalen van bijvoorbeeld leerstof, in het opstellen van een projectplan, in het maken en memoriseren van een spreekbeurt, in het maken van afgewogen beslissingen of het verkennen van nieuwe ideeën. In het hoofdstuk ‘Schoolvoorbeelden’ staan deze en nog meer voorbeelden beschreven. Daar houd ik van, want ik leer het liefst, best en snelst van voorbeelden.

Wat ik het meest aansprekend van Eds aanpak vindt, is dat hij ‘avatars’ introduceert die verschillende ‘denkstijlen’ representeren die bij het maken van een mindmap een rol spelen; zo blijft het proces van het mindmappen beter hangen. Ik kan ze nu, twee weken na het lezen van het boek, nog steeds snel voor de geest halen: Merlijn (associatief denken), Darwin (hiërarchisch denken), Picasso (radiaal denken), Da Vinci (creatief denken) en De Denker (langzaam denken). Een beproefde en effectieve benadering, waarbij ik me wel altijd afvraag of het in ‘hokjes’ zetten van min of meer afgebakende ‘denkstijlen’ wel recht doet aan het dynamische proces dat denken is. In het verlengde daarvan heb ik ook vraagstekens bij het gebruik van de bekende metafoor van de linker- en rechter hersenhelft op een manier die impliceert dat het om een neurobiologisch feit gaat, terwijl inmiddels genoegzaam bekend is dat de hersenfuncties niet zo rigide gescheiden zijn, het is dan ook ‘slechts’ een metafoor. Wat interessant is om te weten is dat mindmappen beide metaforische hersenhelften – ‘…je complete brein…’ schrijft Ed – nodig heeft en activeert.

‘Leer mindmappen …voor kids’ is – denk ik zo – geschreven  voor de bovenbouw van het PO en het eerste jaar van het VO. Maar Ed merkt met recht op dat het eigenlijk voor jong en oud is. Je bent nooit te oud om te leren mindmappen en met Leer mindmappen …voor kids gaat het je zeker lukken!

David2klDavid

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst op door .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.