Innovatie en creativiteit

CDOnb3-innovcrea4Het lijkt een prachtig koppel. En ze worden dan ook vaak door elkaar gehaald. Is innovatie hetzelfde als vernieuwing? Kan het zonder creativiteit? Moet creativiteit altijd een doel dienen ? Erik Boeschoten schrijft erover.

Afgelopen maand werd ik gegrepen door een artikel op decorrespondent.nl: „Gij zult innoveren!”. Hierin word uiteengezet dat innovatie tegenwoordig wordt voorgesteld als de oplossing voor bijna alles (het is het modewoord van de 21e eeuw), er word ook kritisch bekeken hoe dat in het verleden werd gezien en wat innovatie nu impliceert. Er werd hierin ook de relatie gelegd met creativiteit.

CDOnb3-innovcrea3Ik gebruik de term innovatie zelf ook vaak als een per definitie goede ontwikkeling, zonder mij ooit af te vragen of dat ook zo is. Doordat het in mijn hoofd bleef rondspoken werd ik gedwongen elke keer dat ik de term innovatie gebruikte de afgelopen tijd voor mijzelf te verantwoorden welk doel innovatie diende. Ik kwam tot het inzicht dat waar ik innovatie als term gebruikte, mijn toehoorders dit vaak interpreteerden als vernieuwing, maar vernieuwing ben ik niet altijd voor… Waarom gebruik ik die term dan toch zo vaak? Het heeft denk ik te maken met mijn drang om te bouwen en te leren. Ik ben nieuwsgierig, wil weten hoe de wereld in elkaar zit en zien wat er gebeurt als ik de wereld om mij heen verander. Diezelfde drang zie ik vaak bij kinderen. Wanneer kinderen (op school) creatief bezig zijn, nieuwe dingen creëren, hun omgeving veranderen, zijn zij dan met innovatie bezig? Of zijn zij zichzelf gewoon aan het ontwikkelen?

CDOnb3-innovcrea1Een mooi aspect van creativiteit (in het onderwijs) is dat het oordeel of iets goed, niet goed of vernieuwend is, wordt uitgesteld. En soms zelfs helemaal geen rol speelt. Tijdens een creatief proces is er de ruimte om iets te verkennen en om later te kunnen constateren of hetgeen je tot stand hebt gebracht misschien niet de beste oplossing is geweest. Juist dat inzicht is een belangrijke winst van een creatief proces. Waar de gecreëerde oplossing ogenschijnlijk misschien niet iets waardevols heeft opgeleverd, heeft het proces dit bijna altijd wel. Wanneer een leerling jou dus op school het resultaat laat zien van zijn/haar creativiteit, is misschien wel de belangrijkste vraag die je kunt stellen: Hoe ben je hiertoe gekomen?

De reflectie op dit proces is mijn inziens van groot belang om er van te leren. Een creatieve activiteit is op zichzelf vaak erg leuk, maar het leeraspect zit ’m in de reflectie erop.

CDOnb3-innovcrea2Kinderen zijn niet bezig met vooruitgang of innovatie, maar zijn nieuwsgierig, ze willen de wereld om hen heen begrijpen en er invloed op hebben om er vervolgens weer van te leren. Help hen hierbij door ze de ruimte te geven voor hun nieuwsgierigheid en wakker deze verder aan door de vragen te stellen en hen te stimuleren dat ook te doen.

Kijk ook eens naar het lesidee Combine & Connect! (pdf)

CDOnb-erik Erik Boeschoten
Onderwijs Maak Je Samen

 

 

Dit bericht werd geplaatst op door .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.