Hoe leuk kan leren zijn? #cdonv

IMG_1263Ik begin deze blog met waar ik hem ook mee zal eindigen, met een oproep: Welke leraar gaat met zijn leerlingen naar buiten om te leren met nieuwsgierige vragen? Het verslag daarvan is hier dubbel en dwars welkom!

In een vorige CDO blogpost heeft Hans Stavleu een prachtig voorbeeld gegeven van hoe je nieuwsgierigheid kunt gebruiken om thema’s bewust te maken en te bespreken; om erover en ervan te leren. En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden variërend van volledig vrij rondkijken en vragen stellen – een soort ultieme verwondering – toch zeer gefocust zijn op vastomlijnde onderwerpen; denk aan veiligheid in het verkeer of historische gebeurtenissen. Vragen daarbij kunnen respectievelijk zijn “Waar zitten hier de hoekjes met ongeluk erin?” en “Op welke plekken in jouw buurt heb je nog nooit gelopen?”. Door het stellen van dergelijke – eigen – vragen komt er een natuurlijk leerproces op gang; door het wekken van nieuwsgierigheid.

Afgelopen week bezocht ik met een goede vriendin Apeldoorn. Dat doen we zo een, soms twee keer per jaar, en Apeldoorn is met een beetje fantasie halverwege tussen Hengelo en Amstelveen. Toen ik haar vertelde van #cdonv (Creatief Denken in Onderwijs – Nieuwsgierige Vragen) werd zij meteen enthousiast en al wandelend en handelend verzamelden we beelden op onze smartphones en proefden aan mogelijke nieuwsgierige vragen. Aan het eind van de dag beken we de foto’s nog eens goed – dronken een goed glas wijn (zij) en bier (ik) en noteerden we de vragen die ons het meest intrigeerden bij de beelden. Hier kun je het resultaat bekijken.

Ik eindig zoals ik begon. Mijn nieuwsgierige vraag aan jullie: Welke leraar gaat met zijn leerlingen naar buiten om te leren met nieuwsgierige vragen? Het verslag daarvan is hier dubbel en dwars welkom!

David

Dit bericht werd geplaatst op door .

3 gedachten over “Hoe leuk kan leren zijn? #cdonv

  1. Hans Stavleu

    Wat ontzettend mooi en leerzaam!
    Het is de tweede foto/nieuwsgierigevraag video die ik nu zie, en het begint me steeds meer te fascineren.

    Wie volgt?

    Reageren
  2. Dick van der Wateren

    Een tijd geleden heb ik een paar blogposts geschreven over onderzoek doen met leerlingen. Daarin noemde ik het project De Verwondering bij ons op school, waarbij leerlingen naar buiten gaan met de opdracht zich, inderdaad, te verwonderen. Via de tweede link kun je materiaal downloaden dat we bij onderzoeksprojecten met leerlingen gebruiken.
    http://dickvanderwateren.nl/2012/09/06/hoe-begeleid-je-onderzoek-door-leerlingen/
    http://dickvanderwateren.nl/2012/01/07/project-de-verwondering-over-hoe-je-met-leerlingen-een-goed-onderzoek-opzet/

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.