Het NODROKEDER

NODROKEDER1Er zijn basisscholen in Nederland waar ‘het NODROKEDER van Frankenstein’ een begrip is. De leerlingen die vorig schooljaar hebben opgetrokken met de Doordenkers in het Ideeëntoestel weten er alles van en deinzen er niet voor terug om met wat huis-tuin-en-keuken-chirurgie hun creatieve kunnen ten beste te geven. Meester Tim Geers doet verslag en we kijken naar NODROKEDERs uit de groep van meester Martin Dogger. Komt dat zien! Kijk, lees en huiver!

“De Doordenkers waren met het Ideeëntoestel geland in ons lokaal. Zodra er een nieuwe les op het digibord verscheen, was het direct ‘Yes!’. We begonnen met een klein stukje te bekijken van de film ‘Het Monster van Frankenstein’. Een oude film, uit 1936. De kinderen moesten vooral lachen, ‘Dit is toch helemaal niet eng!’

Toen vroegen we ons af:  Wat gebeurt er nou eigenlijk in het laboratorium van Dr. Frankenstein? Er wordt iets nieuws gemaakt uit bestaande onderdelen. Zouden wij ook iets nieuws kunnen maken uit bestaande onderdelen?

Uiteraard vroeg ik eerst of er misschien een kind als proefkonijn wilde fungeren. Verbazingwekkend genoeg (alhoewel…) waren er meerdere vrijwilligers. Uiteindelijk hebben we toch maar besloten om papieren Doordenkers uit elkaar te knippen. Net zoals de Doordenkers in het lesvoorbeeld hadden gedaan, of toch…?

Je mocht overal knippen, alles mocht los. Wat dan opvalt is dat kinderen in de eerste instantie ledematen en hoofden – nog – heel laten, De voeten of handen kunnen er wel af, maar een been kan niet door midden. Totdat er een kind bedenkt dat het wél kan. En vervolgens is het hek van de dam. Het eindresultaat moet uiteindelijk wel enigszins op een ‘mensachtig monster’ of een ‘monsterachtig mens’ lijken. Het moet zich bijvoorbeeld kunnen voortbewegen. Daarnaast dient het ook een hoofd te hebben, je moet toch zien en eten, maar of eentje genoeg is?

Het is leuk om te zien hoe kinderen op een gegeven moment alle schroom kwijtraken en echt gaan nadenken, of juist niet. Alles kan, alles mag. Het bedenken van een leefomgeving voor de monsterlijke creaties is eigenlijk nog veel moeilijker. Een NODROKEDER maken daar is eigenlijk niets moeilijks aan, maar hoe zo’n wezen in zijn omgeving leeft, daar betekenis aan geven, dat is andere koek.”

TimTim Geers – Tim stond tot 2013 bij OBS De Springbok in Den Haag voor de klas en geeft nu les aan OBS De Kameleon, ook in Den Haag.

 

 

martin4Martin Dogger
Leraar op OBS De Schatkamer in Zwolle.
“Het belangrijkste principe in mijn klas is full partnerschap. Mijn leerlingen maken met mij het onderwijs.”

Dit bericht werd geplaatst op door .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.