De verbetering

Verbetering-berichtCreatief Denken in onderwijs gaat verder dan het aanleren van creatieve vaardigheden aan kinderen. Sterker nog.. wat doe je met de creatieve vaardigheden die de kinderen al bezitten? Het benutten van aanwezig talent blijkt steeds weer een succesvol middel om kinderen te stimuleren tot onderzoek en groei. Of S, de jongen in het volgende verhaal een superspeller zal worden is niet eens zo heel erg belangrijk. Wel dat hij spelling in de ogen durft te kijken en er op zijn eigen unieke manier mee aan het werk gaat.

S is een fijne vent in mijn klas met een techniekknobbel! Als er een schoenendoos versierd wordt aan de hand van een thema maakt hij hem ook autografisch bestuurbaar. Als ik een pen kwijt ben, vind ik hem terug in zijn laatje – in drie of meer delen… En heb je ooit een springende Pritt-stift gezien? (Juf, kijk eens wat ik gevonden heb buiten: een superhandige veer!)
Spelling gaat wat minder (Saaaaiii…stomme woorden… blèèh schrijven! Want een pen die demonteer je, dat is toch de functie ervan??…)
Maar deze creatieve juf krijg je niet… klijn…!! Ik heb S aan de ontwerptafel gezet en hij gaat voor mij een spellingverbeterspel bedenken. Tijdens het gesprek met hem en zijn moeder begon zijn brein te knetteren van de ideeën. En samen met pa zal hem dat zeker lukken, heeft hij me verzekerd. Na de herfstvakantie af S? Nee juf, dat duurt te lang. Binnen een weekje heb ik het klaar!

Wordt vervolgd!

Ellen Bollen (Klein formaat)Ellen Bollen
 

Dit bericht werd geplaatst op door .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.