CreativeCircus – The Torrance App of Creativity

CreativeCircus01Ik kreeg een mail van Ocean Conijn en Allette Muys, twee studenten Communicatie en Multimedia Design aan de Hogeschool Utrecht. Ze wilden wat advies over een app die ze wilden ontwerpen in het kader van een studieopdracht. Nu heb ik dus geen verstand van apps, ik héb ze alleen maar. Omdat zij schreven “Nu willen wij heel graag een app maken die creatief denken stimuleert voor kinderen van de basisschool ongeveer groep 7/8,” zag ik wel wat in een vraaggesprek “…over het stimuleren van creatieve processen en over jouw lesmethodes.” 

Tijdens ons gesprek in het overvolle restaurant De Bosbaan lieten Ocean en Allette mij schetsen zien van twee verschillende richtingen die zij wilden verkennen. Een was een MacGyver-achtig spelletje waarin de hoofdrolspeler allerlei lastige situaties het hoofd moest bieden door slimme dingen in elkaar te knutselen van alledaagse, materialen en  gebruiksvoorwerpen, bijvoorbeeld om over een rotsspleet te komen. Een aanlokkelijk idee, maar we kwamen hardop nadenkend snel in lastig vaarwater. We zeiden regelmatig ‘Ja maar’. Dat mag best als je ideeën wilt beoordelen op haalbaarheid en toegevoegde waarde. Het begon te lijken op een ‘insight problem’ met ‘één goed antwoord’ of het zou een app worden waarin kunstmatige intelligentie zou moeten worden gesimuleerd. Gelukkig hadden Ocean en Allette nog een pijl in hun koker: divergentie.

CreativeCircus03Een tweede alternatief was een ver-appte versie van een bekende oefening in divergerend denken. Ellis Paul Torrance gebruikte deze al in de befaamde Torrance Test of Creative Thinking – TTCT. Een van de opdrachten uit deze test is om een eenvoudige vorm – een wybertje – telkens te verwerken tot een andere voorstelling. Allette en Ocean zagen wel mogelijkheden om dit in een niet al te ingewikkelde app te bouwen, met als extraatje de mogelijkheid om een basisvorm te kunnen kiezen. Ik vond het een prima idee: het was simpel en ‘rond’. Een lesidee met werkvel dat hiermee verband houdt kun je vinden op Vindingrijk; Heel veel paaseieren, heet het.

We keuvelden nog geruime tijd door over creativiteit en over mijn ‘lesmethodes’, uiteraard hebben we uitvoerig stil gestaan bij De Divergentiematrix en hoe je die in een ontwerpproces kunt inzetten. En daar gaat dan weer mijn volgende boek – ook – over. Later meer.

Een paar weken terug kreeg ik bericht van Ocean en Allette, ze hadden hun opdracht afgerond en voor de presentatie ervan een zeer goede beoordeling gekregen. De app die ze uiteindelijk hebben ontworpen heeft de naam CreativeCircus gekregen. Ik vroeg of ze het leuk zouden vinden als ik er aandacht aan zou geven op Creatief Denken in Onderwijs. “We hebben gevraagd of we het online mochten zetten en dat mocht, dus graag :-)” antwoordden ze. Bij deze. Je kunt het verslag – waarin naast het ontwerp nog veel meer zien en te lezen valt – hier downloaden: CreativeCircus

NB: Het gaat dus om een ontwerp, het bouwen van deze app is weer een ander verhaal. Mocht je iemand kennen die daar wel wat mee zou willen, neem dan eens contact op met Ocean en Allette.

David

David

Dit bericht werd geplaatst op door .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.