Creatieve Stromingen

IMG_1525Gisteren (10-12-2013) was een bijzondere dag. Welke dag niet, is je reactie misschien. Wel, gisteren was ik in Het Pomphuis in Antwerpen samen met 12 geestverwanten, allen gepassioneerd door en voor Creatief Denken. Het was een feestelijke bijeenkomst, waar een vorkje geprikt werd en het glas geheven; er werd geproost op het verschijnen van een bijzonder boek, geschreven door ons illustere gezelschap.

CREATIEVE STROMINGEN- Een actuele kijk op creativiteit en innovatie

CoverOp 10 september 2012 waren we voor het eerst bijeen. Op initiatief van Roger De Bruyn en zijn dochter Manu. Roger had ons gevraagd om mee te willen denken over een publicatie over creativiteit en of we daaraan mee zouden willen schrijven. Voor Roger is dat niet zou vreemd, hij is medeoprichter van het Centrum voor Ontwikkeling van Creatief Denken en publiceerde de afgelopen decennia regelmatig over creativiteit, creatief denken en innovatie. In kringen bekende boeken van zijn hand zijn: Basisboek Creatief Denken, Alfa-Omega Visie-Vorm en Testamentair Essay. De laatste titel zou kunnen doen vermoeden dat Roger de handdoek in de ring heeft gegooid. Niets is minder waar.

Hij nodigde ons uit om samen ‘de stand van zaken’ rondom creativiteit en innovatie in onze samenleving op te tekenen; waarin aandacht voor verschillende maatschappelijke domeinen (zoals ondernemerschap, bedrijfsleven, overheid én onderwijs) en hoe de vertaalslag van eigen, authentieke creativiteit naar ‘tastbare’, waardevolle innovaties kan worden gemaakt. We waren in goed gezelschap met elkaar; 12 (co-)auteurs, actief in verschillende maatschappelijke domeinen, ieder op eigen, eigenzinnige wijze creativiteit aanwendend om te innoveren. Goed voor 10 bruisende en prikkelende en goed gevulde glazen… eh… artikelen.

IMG_1528 IMG_1530Het boek dat in het jaar na september 2012 vorm kreeg alvorens de ‘de pers op te gaan’ doet diep en breed recht aan het vertrekpunt. De achterflaptekst:

We zullen creatief moeten zijn!
We moeten blijven innoveren!
We zoeken flexibele medewerkers!

De behoefte aan creativiteit en innovatie horen we dagelijks uit de mond van beleidsvoerders, ondernemers, onderwijskrachten en wetenschappers.

Het besef dat de ontwikkeling van creatief potentieel een maatschappelijke verantwoordelijkheid is groeit. Men erkent dat creativiteit een kerncompetentie is om sterke, flexibele en innovatieve organisaties uit te bouwen. Creativiteit maakt mens en organisatie weerbaar tegen verandering en onzekerheid en vindt weerklank doorheen alle maatschappelijke domeinen. Onderwijs, overheid en bedrijfsleven kunnen mensen helpen bij de ontwikkeling van hun creatief potentieel en groeien hierdoor zelf uit tot flexibele en innovatieve organisaties.

Hoe doet men dit echter ‘concreet’, in het onderwijs, bij de overheid, in een bedrijf of in het dagelijks leven? En hoe doet men dit in een netwerkmaatschappij die steeds meer eist in minder tijd en met minder beschikbare middelen?

Een groep professionals met jarenlange ervaring op het vlak van creativiteit en innovatie geeft antwoorden op deze vragen. Dit boek vertegenwoordigt hun gedeelde visie op de urgentie en het belang van creativiteit en innovatie en geeft praktische handvatten om dit in diverse domeinen in de praktijk te brengen. Zij zijn, ‘in order of appearence’:

BINNENWERK20131105

Een aantal van deze bijdragen hebben voor deze weblog – Creatief Denken in Ónderwijs – een meer dan bijzondere betekenis:

Beeld JeroenWe lezen hoe Jeroen van der Weide en Rob Bartels samen met pabostudenten drie achtereenvolgende jaren onderzoek hebben gedaan naar creativiteit in onderwijs*: Wat doet het met kinderen? Wat vraagt het van de leerkracht? Zij leggen ook een heldere link naar de behoeften van onze samenleving aan creatieve en innovatieve geesten.
*Ik vond het heel leuk om daar af en toe bij te mogen zijn, maar dit terzijde.

Beeld GerardGerard Aerts geeft op heel eigenzinnige wijze handvatten om humor te gebruiken om het onderwijs niet alleen leuker maar ook waardevoller te maken. Met een caleidoscoop aan denk- en reflectietechnieken geeft de bijdrage van Gerard een heel uitdagende boodschap aan leerkrachten en beleidsmakers. Humor = de dingen eens haaks op elkaar zetten; en dan van de vonk die daar ontstaat de energie te gebruiken.

Beeld DavidSamen met Anouk doe ik verslag van de ontwikkeling van een lessencyclus voor creatief denken in het basisonderwijs. Daarbij namen we de ontwikkeling van het kind als leidraad. Lees over de wetenschappelijke achtergronden bij creatieve ontwikkeling en hoe we die als uitgangspunt hebben genomen voor de lessen die zich afspelen in het een wonderlijke vliegende theepot Het Ideeëntoestel. De evaluatie van een pilottraject lieten veelzeggende resultaten zien.

Beeld ErikErik op ten Berg gaat in zijn bijdrage helemaal terug op de kern van ‘dagelijkse creativiteit’ en betoogt – succesvol naar mijn smaak – dat we allemaal creatief potentieel hebben en dat we er op eenvoudige wijze aan kunnen werken om die te activeren en te ontwikkelen. Eriks bijdrage doet recht aan een van de pijlers onder ‘Creatief Denken in Onderwijs’, namelijk de wetenschap dat creatief denken een capaciteit is die we allemaal hebben en kunnen ontwikkelen, die we kunnen léren.

Creatieve Stromingen is verkrijgbaar bij CreatiefDenkenOnline

David

PS: En ik ben heel trots op de vormgeving en illustraties, die ik heb mogen doen en maken.

Dit bericht werd geplaatst op door .

2 gedachten over “Creatieve Stromingen

  1. Jeroen van der Weide

    Mooi dat je het ‘onderwijskatern’ binnen dit boek zo samenpakt en met de alledaagse creativiteit van Erik op ten Berg combineert. Ook de tips voor het creëren en versterken van een creatief klimaat zoals Marcus Geers die in zijn bijlage aanreikt, zijn de moeite waard om in het onderwijsvak op te nemen.

    Zo heb je dan al de helft van het inderdaad prachtig vormgegeven boek, gelezen. En kan ik me voorstellen dat de andere helft ook zeker nog wel nieuw inzichten gaan opleveren. Veel leesplezier.

    Reageren
  2. Pingback: Creatieve Stromingen | Creatief Denken in Onder...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.