Creatief Waarnemen

Alweer in 2011 hebben Anouk en ik dit filmpje samen met Leraar24 opgenomen. Ik kijk er af en toe¬† naar. Niet omdat ik nou zo trots op mezelf ben (ok, een beetje dan en ook op Anouk), maar vooral om weer terug te halen hoe de kinderen in de klas van Anouk hun nieuwsgierigheid en vragende houding hebben gebruikt om ‘spontane’ natuurlijke materialen te groeperen en structureren in allerlei betekenissen. Dat observeren, dat vertelt je als leerkracht zoveel over je leerlingen.

Sommige kinderen geven betekenissen die duidelijk zijn gebouwd op de directe eigen beleveniswereld, andere komen met meer onverwachte betekenissen. Soms subliem in jouw ogen, maar voor het kind ‘gewoon’. Want het komt toch uit jezelf?

Je kunt dit proces of spontaan laten gebeuren of activeren door met elkaar te kijken naar abstracte vormen en je de vraag te stellen “Wat kan dit (tak, steen, wortel, blad, &c.) allemaal nog meer voorstellen”!

Wat mij betreft het zien en herzien waard!

DavidDavid2kl

Dit bericht werd geplaatst op door .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.