#CDONV – Nieuwsgierige vragen

cdonv2Bij nieuwsgierigheid hoort vragen stellen. Samen met Hans Stavleu is C.D.O. begonnen met het in kaart brengen van nieuwsgierigheid en hoe we door er mee te spelen kunnen leren. Een eerste experiment is #CDONV. Doe je mee?

Hee, pssst, stil … aan het einde van deze blogpost vind je een LESIDEE over nieuwsgierigheid van Hans Stavleu, niet doorvertellen hoor!

We zaten gezellig te eten aan de waterkant in Leerdam, Hans, Anouk, Saskia en ikzelf. De Nederlandse zomer was na een boel geklaag dan toch begonnen en het zonlicht van de vroege avond flitste als een zomerbelofte op het water. Pratend over creativiteit en de ontwikkeling ervan kwamen we als vanzelf weer bij ‘nieuwsgierigheid’. Hoe ziet nieuwsgierigheid er eigenlijk uit? vroegen we ons nieuwsgierig af. Het heeft met vragen te maken ja. Maar (“Ja maar”, het mag weer!) zijn er bijvoorbeeld meer en minder nieuwsgierige vragen? Als je vraagt: “Hoe laat is het?”, is dat dan een nieuwsgierige vraag? Of, “Hoeveel studenten passen er in deze auto?” Dat riekt al meer naar ontdekken en experiment dan klokkijken. A. Einstein zou daar overigens, voortjakkerend op zijn lichtstraal, anders over gedacht hebben. Dat schreven we op. ‘Nieuwsgierigheid is afhankelijk van tijd plaats en context’ tipte ik in mijn Evernote. Hans en ik keken elkaar glunderend aan. We hadden hetzelfde idee; we moeten nieuwsgierige vragen gaan verzamelen en dan eens kijken of daar patronen en structuren in te ontdekken zijn. Dat levert vast wat op en dan zien we wel verder. Inmiddels hebben we een mooie lijst, maar toch wel vooral uit onze eigen koker. Op Twitter zijn we voorzichtig begonnen met vragen posten en verzamelen onder de hash-tag #cdonv (C.D.O. Nieuwsgierige Vragen). Doe ook mee. Deel en doe!

Hier een aantal van onze vondsten en vangsten.

  • Zouden konijntjes-in-een-hok het naar hun zin hebben?
  • Wat zou je allemaal met een elektronische neus kunnen/willen doen?
  • Waar kun je koffieprut allemaal voor gebruiken?
  • Wat is de toekomende tijd van komkommmer? #kwamkwammer
  • Waar gaat dit eigenlijk over?
  • Hoeveel denkt een mens per dag?

Een vondst van nieuwsgierigheidsdeskundige Robbert Dijkgraaf vond ik op de achterkant van zijn boekje Het Nut van Nutteloze Kennis: “Wat is de kortste weg van A naar B, al je niet weet wat B is of waar het ligt?”
En ook kwam deze voorbij, misschien wel de Mother Of All Curiosity: “Hè, hoe zit dat?” Een Twitterpijl uit de koker van Jelle Jolles.

DOE MEE. Post je nieuwsgierige vraag op Twitter met hash-tag #cdonv t.a.v. @CDinOnderwijs, of mail ze naar ons toe!

sphinxLesidee nieuwsgierigevragen

Nieuwsgierigheid is niet alleen belangrijk om onderzoekend te leren, het is ook gewoon leuk om te doen. Vandaar een lesidee dat leuk voor leerlingen en studenten is, maar ook leuk aan de eettafel of tijdens een verjaardagsfeestje.
Laat iedereen een voorwerp (of foto van een voorwerp nemen). Iemand toont zijn of haar voorwerp of foto en anderen proberen zoveel mogelijk nieuwsgierige vragen over dat voorwerp te bedenken. Van de ene vraag komt vanzelf de volgende.
Sluit een vragenreeks over een voorwerp door met elkaar te bepalen op welke vraag de groep (of deelgroep) een antwoord gaat proberen te vinden. De antwoorden kunnen gerust een dag of week later worden gedeeld, bijvoorbeeld in een virtuele community.

Verzamel alle nieuwsgierige vragen en stuur ze naar ons op! #cdonv
Dan delen we die weer met elkaar; Creatief Denken – Door delen en doen!

Dit bericht werd geplaatst op door .

2 gedachten over “#CDONV – Nieuwsgierige vragen

  1. Katrien Heere

    Leuk dit, ben erg benieuwd naar jullie conclusies en dat weer tot nieuwe benaderingen leidt. Het stellen van nieuwsgierige vragen is op onze school (in Zuid-Afrika) leidraad in het bepalen van wat er in een lesperiode gedaan wordt. De kinderen brainstormen om te beginnen samen waar zij nou eens meer over willen weten. Als ze het vervolgens eens zijn geworden over een of meer thema’s, schrijft iedereen zijn vragen erover op. Die thema’s kunnen heel breed zijn, dus bv natuur en dan krijg je vragen als die van jullie konijntje of ‘zou je naast zonnepanelen ook bliksempanelen kunnen maken om met slecht weer ook energie op te wekken’, etc. En bij het beantwoorden van die vragen wordt vervolgens alle vakken ingebouwd. Reken maar uit hoeveel energie bliksem oplevert, …..

    Reageren
    1. onze redactie

      Dag Katrien,
      Fijn dat je meeleest en deze reactie maakt mij wel erg nieuwsgierig om meer te weten over deze aanpak. Ik nodig je uit om op deze blog van Creatief Denken in Onderwijs daar een en ander van met ons te delen.
      Groet!
      David

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.