Briljant idee of bij voorbaat mislukt?

Onlangs hoorde ik op NPO Radio1 een presentator aan iemand vragen: ‘Is dit nu een briljant idee of een gelopen race?’ Waar de vraag op sloeg ben ik vergeten maar de opmerking is me bijgebleven omdat ik als eerste reactie had: sinds wanneer kunnen of mogen briljante ideeën niet meer mislukken?!

Briljante ideeën die mislukken zijn niet zeldzaam en dat ligt meestal niet aan het idee als wel aan wat de mensen van het idee vinden of wat ze ermee doen. Ik gebruik als voorbeeld vaak Vincent van Gogh, briljant en vernieuwend schilder, die in zijn tijd echter niet begrepen en geaccepteerd werd. Daar moesten nog decennia overheen. Hij heeft het niet mogen meemaken. Hij was zijn tijd vooruit.

In het boek ‘Creatieve Stromingen’ schrijft René Hartman over de grens tussen ideeën die wel geaccepteerd worden en welke niet; in het hoofdstuk ‘Innovatie op z’n best: Most advanced, yet acceptable’.

Voor mij, als ingenieur industrieel ontwerpen, is innovatie direct gekoppeld aan creatief denken. Innovatie kan niet zonder creativiteit. Ik verwoord het graag zo: creativiteit is de buitenboordmotor voor innovatie! Veel voorbeelden in dit hoofdstuk zijn afkomstig uit de wereld van productinnovatie. Toch is veel van deze ervaring bruikbaar in andere sectoren. Waar je in dit hoofdstuk ‘product’ leest, mag je dat ook vervangen door ‘dienst’, ‘werkwijze’, etc.

Je leest het hele artikel hier (pdf).

David

Dit bericht werd geplaatst op door .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.