Borrelen op zondagochtend

fiets broodtrommel dicht Het is zondagochtend en eigenlijk zou ik me bezig moeten houden met warme broodjes, koffie en thee. Maar ik lig al een hele ochtend in mijn  bed te ‘borrelen’ op iets wat deze week opnieuw is aangewakkerd bij me: creatief denken en ook ondernemingszin. Ooit op de Pabo een miniworkshop Creatief Denken mogen volgen en sindsdien laat het me niet los. Ik wil er iets mee, al een hele tijd. Maar wat? En waarom wil ik me daar zo sterk voor maken? Wat maakt dat ik dat stukje binnen mijn onderwijs een veel belangrijkere plek wil geven dan het nu heeft?  

Het boek ‘Ondernemende kinderen op komst!’ wat ik gisteren onder ogen kreeg gaf me het antwoord: ik ben een ondernemersdochter. Ik ben opgegroeid in een gezin waar dagelijks gesproken werd over: opdrachten, innovatie, samenwerken, reizen, problemen en oplossingen. Niet dat ik me daar nou zo bewust mee bezighield. Maar je kent de uitdrukking ‘paplepel’.. Mijn vader was goed in onderhandelen en een ware ambassadeur van zijn bedrijf in het buitenland. Hij kende de kneepjes van het intercultureel communiceren. Hij wist in Nederland zelf ‘de’ oude mijnheer Philips zover te krijgen om zijn nieuwe bedrijfspand in Eindhoven te openen. Met Bokma sloot hij een ‘goeie deal’ om een persoonlijk logo-flesje van dat sterke spul in veelvoud te laten maken. “Vanwege ons gezamenlijk belang in het Nederlands product!” Een trotse man. Maar ook een man die lef had en visie. Een man die durfde vallen en opstaan.
Ondernemer zijn heeft ook lastige kanten: een 9-to-5 mentaliteit is er niet bij en voor mijn vader betekende dat: lange dagen, veel reizen en dus niet altijd bij je kinderen en vrouw kunnen zien.

Ik verwenste hem weleens een baan bij Philips met een brood-trommel achterop z’n fiets. Half 6 thuis en op zondag gewoon het vlees snijden pap! Maar hey.. een ondernemer wordt zo geboren.

Toch?
En nu kom ik terug op het boek ‘Ondernemende kinderen op komst!’ van Itie van den Berg . In het boek wordt een warm pleidooi gehouden voor ondernemen met en door kinderen. Praktijkvoorbeelden te over. Uit alle voorbeelden spreekt betrokkenheid van de kinderen. Ook kinderen die dit nooit achter zichzelf gezocht hadden. En daar zitten ongetwijfeld ook kinderen tussen die dachten niet te kunnen rekenen, maar wel geld verzameld hebben voor de aanschaf van tenten voor het kamp!

Dus
Een ondernemer pur sang zoals mijn vader mag dan iets in z’n genen hebben, ondernemingszin kunnen we ontwikkelen. Ondernemend zijn kunnen we leren!
Synoniemen voor ondernemen: aangaan, aanpakken, aanvaarden, aanvangen, beginnen, beproeven, inzetten, op zich nemen, wagen.
Ondernemen vraagt dus om lef, doorzettingsvermogen en creativiteit. Daar is vertrouwen en veiligheid nodig – om op je bek te gaan, wetende dat het erbij hoort. En daarnaast kennis: wat ga je ondernemen? Wat heb je nodig, wat wil je bereiken? En welke middelen kun je daarvoor vinden?
Het gezegde: ‘It takes a village to raise a child’  begint voor mij een hele spannende context te krijgen, die véél verder gaat dan het opvoeden van brave burgers. Hoe mooi is het als wij volwassenen om de kinderen heen staan en hen de wereld kunnen geven. Door simpelweg hun nieuwsgierige vragen te helpen beantwoorden. Of hen deelgenoot te maken van onze hulpvragen. Zo krijgen rekenen, taal en algemene ontwikkeling een plek binnen hele concrete en maatschappijbetrokken situaties. Zo stimuleer je kinderen tot levenskunstenaars die ze van nature al zo zijn, creatieve ondernemers pur sang.

Mijn vraag: waarom creatief denken? is nu wel beantwoord. Nu de uitdaging aangaan op de vraag: Hoe breng ik dit over op de kinderen en hun directe omgeving? Mijn eigen praktijk nagaande doe ik dat al met enige regelmaat. Maar ik wil het groter aanpakken. Creatief Denken is belangrijk in de klas, voor leerling én leerkracht. Het verdient een prominente plek in ons rooster. En dat vraagt om creativiteit: ons lesaanbod niet zien als niet stapelen maar als vlechten.  …aangaan, aanpakken, beginnen, inzetten, uitvinden, beproeven en doorzetten…

Ik ben er klaar voor!

9789081712033En pap, wat ben ik blij dat je niet naar me geluisterd hebt en die broodtrommel nooit hebt aangeschaft! Ik ben een leerkracht en dus een creatief denkend ondernemer..Klik..het kwartje valt.. Smile…

Meer weten over het boek?

https://www.eduforce.nl/levelspel.html?page=shop.product_details&product_id=215&flypage=flypage.tpl&pop=0&option=com_virtuemart&Itemid=103

ellensep07Ellen Bollen

 

Dit bericht werd geplaatst op door .

3 gedachten over “Borrelen op zondagochtend

  1. Jasmijn

    Ellen, dankjewel voor je blog. Ik voel mij erdoor gesterkt om door te gaan met creatief denken ook al heb ik vandaag van mijn bestuur te horen gekregen dat ik mij daar niet verder in mag verdiepen. Het staat namelijk niet in het beleidsplan van het bestuur!

    Reageren
  2. Ellen

    Jasmijn,

    Dat is dus een kwestie van Creatief Denken 😉
    Met alles wat je doet is het goed om dat vanuit het schoolbeleid te doen. Het gaat er dus om om gelegenheden te zien, waar je met al je vindingrijkheid toch aandacht kunt schenken aan Creatief Denken. En de kunst is, om daar een olievlekwerking mee te ontketenen. Denk aan thema’s, schoolmarkten, kerstkramen etc.
    Succes en hou je ideaal hoog! 🙂

    Reageren
    1. Itie

      Dag Ellen, Wat een prachtige blog. Ik zag ‘m en las ‘m nu pas. Keertje uitwisselen? De afgelopen periode ook weer het nodige gedaan met creatief denken. O.a. Op een kinderbedrijvendag. En ik ben benieuwd hoe jij verder bent gegaan. Itie van den Berg
      Ps mogen we een linkje naar je tekst plaatsen op onze facebookpagina Meesterlijk ondernemen in Drenthe?

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.