1001 Topverhalen

Anouk en ik zijn vlak voor de zomervakantie naar het Kröller-Müller Museum geweest.  Toen we dachten dat we alle kunstwerken die daar te zien zijn hadden gezien, keken we nog om één hoekje en zagen…

IMG_0859 IMG_0858… een wand met allemaal vragen. Dat maakte ons nieuwsgierig. Toen we wat beter keken merkten we op dat de vragen waren afgedrukt in een gekleurde cirkel die op zijn beurt weer over een uitvergroot detail van een kunstwerk was geplaatst. Het kunstwerk in kwestie werd op een andere wand getoond.

Bijvoorbeeld bij het schilderij Havenarbeid van Stijl-kunstenaar Bart Van der Leck.

vanderlek2IMG_0871 IMG_0870 IMG_0872Al snel stelde we de hypothese op dat het de bedoeling was om vragen te beantwoorden over details in kunstwerken. En zo ontstaan er verhalen, 10, 20, 100, 1001… Onze hypothese werd goeddeels bevestigd toen we lazen dat het om een project gaat van Lydia Rood i.s.m. het Kröller-Müller Museum: 10 Topstukken, 1001 Verhalen. Anouk en ik keken elkaar aan, gebogen over de nieuwsgierige vragen, en knikten instemmend. Hier is men goed bezig, hier werkt men met nieuwsgierigheid.

Het enige wat jammer is, is dat deze kijk-, denk- en doe-tentoonstelling maar tot 22 september te zien is… en dat is eigenlijk… zeg maar… bijna… nú. Dat wordt of hollen naar het Kröller-Müller en/of naar de website van 10 Topstukken, 1001 Verhalen Die is vast nog lang te bekijken en een prachtige inspiratiebron om samen met je leerlingen naar kunst te kijken en tegelijkertijd te werken aan die prachtige en broodnodige nieuwsgierigheid. Daar draait een creatieve leraar zijn of haar hand niet voor om.

David.

Dit bericht werd geplaatst op door .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.