Een pleidooi voor Creatief Denken in Onderwijs

Wat is creatief denken?

Creatief denken is het vermogen om nieuwe waardevolle dingen te verzinnen en te maken. Door kennis en ervaringen anders te verbinden ontstaan mogelijkheden die eerst ondenkbaar leken. Creatief denken maakt ons creatief en is de drijvende kracht in wetenschap, kunst, technologie, economie, zorg en onderwijs. Creatief denken is een soort Zwitsers zakmes, je kunt het leren gebruiken en het komt overal van pas.

Waarom is creatief denken in het onderwijs belangrijk?

Onderwijs bereidt jonge mensen voor op een betekenisvolle rol in de maatschappij. Onze maatschappij is fundamenteel aan het veranderen. Snel opeenvolgende technologische ontwikkelingen, internationalisering, een geweldige toename aan informatie en de beschikbaarheid daarvan bepalen het gezicht van de 21e eeuw. Net zozeer als de uitdagingen die op ons wachten; milieu, energie, voedselvoorziening en de verdeling van welvaart. Creatief denken is de competentie die daarbij onontbeerlijk is geworden; ook in het onderwijs.

Kun je creatief denken leren?

Ieder mens wordt geboren met de potentie om creatief te denken. Te weinig mensen hebben de mogelijkheid om die potentie ten volle te ontplooien. Simpelweg omdat we er te weinig aandacht aan geven. Creatief denken is een competentie die je kunt ontwikkelen, net als kritisch, analytisch of logisch denken. Factoren die hiermee samenhangen zijn o.m. kennis, intelligentie, denkstijl en motivatie; factoren die je kunt ontwikkelen of beïnvloeden.

De rol van de leraar

De leraar is onontbeerlijk voor het creëren van een pedagogisch klimaat waarin creatief denkvermogen zich in kinderen en jong-volwassenen kan ontwikkelen. Centraal daarin staan vier pedagogische uitgangspunten; (1) stimuleren van een nieuwsgierige en vragende houding; (2) verbindingen maken die het leren relevant maken; (3) toelaten van en zoeken naar vernieuwing en (4) de leerling autonomie geven bij het eigen ontwikkelingsproces.

Wat is Creatief Denken in Onderwijs en hoe werkt het?

Creatief Denken in Onderwijs – C.D.O. – is een groeiend netwerk van onderwijsprofessionals. Een netwerk dat aandacht voor de ontwikkeling van creatief denken binnen het onderwijs wil verankeren. Niet door te vertellen hoe het moet, maar door samen te zoeken naar mogelijkheden voor creatieve ontwikkeling in de onderwijspraktijk.
Goed geïnformeerd door onderzoek en inzichten uit de onderwijs- en ontwikkelingspsychologie, en zichtbaar gemaakt door best practices. Samen met leraren, schoolleiders en anderen die betrokken zijn bij het onderwijsproces, wil C.D.O. een sleutel zijn tot de creatieve ontwikkeling van jonge mensen, die zo met meer vertrouwen de toekomst tegemoet gaan. Binnen C.D.O. worden kennis en ervaring met betrekking tot de ontwikkeling van creatieve denkkracht gedeeld en gemaakt. We doen dit samen voor en samen met de leerlingen.

Amstelveen – Arnhem – Helmond – 2014

Creatief Denken in Onderwijs – Door delen en doen!
www.creatiefdenkeninonderwijs.nl

CDO-logo-mail

2 gedachten over “Een pleidooi voor Creatief Denken in Onderwijs

  1. Stefanie van Wendel de Joode

    Al een aantal jaren ben ik bezig met Talentgroep Technisch Design en mijn bedrijf Colours of Life.
    Daarbij verwezenlijken allerlei bijzondere projecten op scholen en ondersteunen we (hoog)begaafden bij hun weg door het onderwijs en mogelijkheden tot ontwikkeling.
    Momenteel zijn we steeds meer inzetbaar op de scholen zelf en evenementen, bedrijfsexcursies
    Vaak kunnen we veel en in korte tijd bereiken, waarin we techniek, natuurkunde, scheikunde combineren met ontwerpen en design, meer weten bel of mail me info@coloursoflife.nl , http://www.techfinder.nl
    Laten we een nieuwe invulling vinden voor meer enthousiaste leerlingen binnen het onderwijs waarin vooral techniek een nieuwe beleving krijgt!
    Stefanie van Wendel de Joode

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *