Profiel van de creatieve leerkracht

2015-01-22 13.32.35In het maartnummer van het tijdschrift Jeugd in School en Wereld (JSW) verscheen een artikel van Anouk en mij: De Creatieve Leerkracht. In dat artikel hebben we het onder meer over een oude bekende op deze weblog: Teresa Cremin. De Britse hoogleraar education die onderzoek heeft gedaan naar de eigenschappen die een creatieve leerkracht en een creatief leerklimaat kenmerken. Je kunt het artikel hier downloaden: De Creatieve leerkracht (JSW 03/15).

DSC01155In het onderzoeksrapport Creatieve Teaching for Tomorrow beschrijven de auteurs 4 pedagogische ‘praktijken’ die in het onderzoek telkens weer zichtbaar werden, en die creativiteit stimuleren: het profiel van de creatieve leerkracht als het ware.
We noemden ze al eerder op deze website en in het artikel vatten we ze als volgt samen:

  • Nieuwsgierigheid – Leerkracht en leerling verwonderen zich, stellen vragen en speculeren hardop. Er is tijd en ruimte om op zoek te gaan naar verschillende antwoorden.
  • Verbinding – Lesstof wordt relevant gemaakt door verbinding te zoeken met de wereld van het kind, hun interesses en voorkeuren. Ook worden andere mogelijkheden verkend.
  • Originaliteit – Nieuwe ideeën en onverwachte gebeurtenissen zijn hefboom voor Avontuurlijk leren: het oplossen van problemen en het zien van nieuwe mogelijkheden.
  • Eigenaarschap – Kinderen krijgen in toenemende mate zeggenschap over hun eigen leerproces. De leerkracht instrueert, stuurt en faciliteert op passend wijze.

foto-5Bij het onderzoek werden tientallen leraren geobserveerd en ondervraagd met betrekking tot hun houding en gedrag ten aanzien van creatieve ontwikkeling in hun onderwijspraktijk. Een van de vragenlijsten die daarbij gebruikt werd vind je hier: Reflecteren op jouw rol als creatieve leraar.
Gebruik deze vragenlijst eens om jezelf en je collega’s een spiegel voor te houden waar het gaat om jouw houding en gedrag ten aanzien van creatief denken in de klas. Wat is jouw creatieve profiel?

In het artikel verwijzen we ook naar creatieve basis-denkvaardigheden (flexibel associëren, creatief waarnemen, analogieën gebruiken en transformeren) en hoe die in de creatieve denktechniek De Divergentiematrix worden gebruikt. Een praktisch lesvoorbeeld ervan is te vinden in de les Het 1000 & 1 Dingen-Ding van Het Ideeëntoestel. De beschrijving van deze les kun je hier downloaden (+ materialen) of via de nieuwsbrief van C.D.O. van mei 2015.

Tot slot een quote van een van de co-auteurs van Creative teaching for tomorrow, Dr Stephen Scoffham (Principal Lecturer, Faculty of Education, Canterbury Christ Church University):
“One of the most interesting findings from our research was that teachers who think of themselves as creative seem likely to promote creativity in their pupils. In other words,
they have a creative state of mind. Future Creative and creative partners have a critical role to play in promoting this mind-set in both teachers and young people. We also found that creative practice was likely to flourish best in schools where there was a clear commitment to a shared ethos and where staff enjoyed the active support of the school leadership.”

David2klDavid

Dit bericht werd geplaatst op door .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *