BRIL.brussels = CREATIEVE BLIK OP KLAS & STAD

“Hoe geraak jij zonder file tot in de school?”, “bedenk een stoel waardoor elke leerling blijft zitten”, “Waar en hoe plaats jij een extra school in de overvolle stad?”… Dit zijn maar enkele voorbeelden uit het traject BRIL.brussels; een online creatief denktraject voor leraren in en rond de Belgische hoofdstad.

BRIL.brussels is een initiatief vanuit het Kenniscentrum Urban Coaching & Education van de Erasmushogeschool Brussel en wordt mee gefinancierd door de Vlaamse Overheid.

Het kenniscentrum gelooft dat creatief denken wel eens dé survival-tool kan zijn voor de leraar in het grootstedelijk onderwijs; een onderwijs met vele troeven, maar ook met vele bochten. Het Brussels onderwijs vereist hierdoor – zoals in elke hoofdstad – een flexibele, creatieve oplossingsgerichte mindset.

Dat deze grootstedelijke uitdagingen geen evidentie zijn voor leraren die meestal in de Vlaamse rand rond Brussel wonen, blijkt uit het grote verloop. Na enkele jaren kiest immers een groot deel van de leraren voor een job in een Vlaamse school buiten de hoofdstad van België.

Daarom wil het project BRIL.brussels de geest van leraren (in spé) in een verfrissende stand brengen; kietelen en eenvoudige, creatieve denkpistes aanreiken waardoor het onderwijs en de hoofdstad vanuit diverse, verrassende perspectieven kan gezien worden.

Een laagdrempelig, online traject is de eerste tool die BRIL.brussels heeft uitgewerkt : door middel van 12 bril-brieven en evenveel vragen over klas & stad, wordt de leraar (in spé) uitgedaagd een creatief idee te spuien op de website. H/zij wordt hierbij geholpen door tips & tricks; waaronder technieken zoals de divergentiematrix, voorbeelden uit Brussel en ook ‘eenvoudige brillen’ waardoor je de vraag en de werkelijkheid ‘anders’ kan bekijken.

De creatieve hersenactiviteit die de leraar hierbij ontwikkelt en gebruikt, maakt hem creatief, adaptief, tolerant en geeft hem vertrouwen; vertrouwen in zichzelf als mens en leraar, maar ook in de leerlingen en de bredere context.

Het project startte in oktober 2016 en vandaag hebben 180 leraren en leraren in spé zich ingeschreven. Inschrijven kan op elk moment, maar in april zal de eerste lichting deelnemers het traject volledig doorlopen hebben. Aan de hand van hun feedback wordt de online omgeving bijgesteld. Tussentijds werden reeds ‘levels’ toegevoegd, waardoor men kan groeien van ‘creatieve benjamin’ tot ‘creatief natuurtalent’? Dit doet men door creatieve ideeën te spuien en de ideeën van anderen te liken.

Maar BRIL.brussels is ook voor niet-Belgen interessant om te doen.
Bekijk het als een creatieve denk-trip naar Brussel vanuit je Nederlandse stoel.
Surf naar WWW.BRIL.BRUSSELS en schrijf je in.

Griet Deknopper
Kenniscentrum Urban Coaching & Creative Education
Erasmushogeschool Brussel – dep. EDU

Dit bericht werd geplaatst op door .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *